Boldogság? Szenvedély? Düh? A szavakat nem csak betűkkel, de színekkel is át lehet adni - főleg, ha ügyesen kombinálod őket. A színek pszichológiája ugyanis rendkívül összetett: egyenesen a tudatalattira hatnak, így megnyugtatnak, bizalmatlanná tesznek, szimpatikussá - vagy épp ellenségessé. Tehát ha tisztában vagy a színek jelentésével, akkor egy nagyon hatékony eszköz van a kezedben.
“A színekkel mindig azt akarjuk magunkhoz venni, amelyből épp hiányunk van (amúgy nem csak a színek tekintetében van ez így). Ha megnézzük, hogyan öltözködik egy depressziós ember, sokszor látjuk azt, hogy igen színes, élénk színeket visel. Mintha a színektől várná, hogy jobb kedvre derítsék őt.”
/Jean-Gabriel Causse/
Piros
A piros egyet jelent az érzelemmel, hiszen egy nagyon intenzív színről van szó. A színválasztás tekintetében tehát akkor érdemes használni, amikor nyomatékosítani szeretnéd az üzenetet, az ember ugyanis felfigyel rá.
Gondolj csak arra, hogy a STOP tábla is piros, a jelzőlámpáknál pedig szintén a piros jelzi azt, hogy állj meg. Azonban ott vannak a tűzoltókészülékek is, amelyeket vészhelyzet esetén bárhol észreveszel. Épp ezért kedvelt figyelemfelkeltő szín a reklámokban, a weboldalakon (főleg a vásárlásra ösztönző gombok, a CTA-k esetében).
Ugyanakkor a hölgyek is előszeretettel használják, finoman erotikus hatása miatt. A férfiak ugyanis felfigyelnek a vörös ajkakra, a pirosra festett körmökre, vagy akár egy piros ruhára, ugyanis viselőjét kiemeli a tömegből.
A piros színek jelentése: erő, egészség, életerő, vágy, veszély
Kék
Színválasztás esetén a kék akkor a legjobb, ha nyugalmat, tudást és derűt szeretnél sugározni. A kék szín pszichológiája, hogy jótékony hatással van az elmére, a lélekre és a testre is, ezért is van az, hogy a kékre festett szobákban pihentetőbben, nyugodtabban alszik az ember. (Szemben például egy pirosra mázolt hálóval.)
Reklámok esetén az ég, a végtelenség, a tisztaság és a víz szimbóluma, ezért használják előszeretettel az utazási irodák, a légkondicionálással foglalkozó cégek, az informatikai vállalatok, a fogászati rendelők, vagy például az ásványvíz palackozók is.
Nem ajánlott azonban az ételekhez kapcsolódó képekhez használni, ugyanis elfojtja az étvágyat.
A kék színek jelentése: nyugalom, megértés, türelem, egészség, igazság, őszinteség, becsület, hűség, béke, bölcsesség
Zöld
Szeretnéd átadni a tavaszi frissességet? A reményt? Szeretnéd feloldani az emberekben a feszültséget? Akkor színválasztás szempontjából a zöld lesz a legjobb döntés. A zöld ugyanakkor a tavaszhoz szorosan kötődve a természet, és a megújulás színe is egyben.
Ételekhez kiválóan kapcsolható, főképp ha a frissességet, a roppanósságot akarod hangsúlyozni - épp ezért kiválóan illeszkedik a vegetáriánus-, illetve vegán ételek reklámozásához.
Ugyanakkor - ismét visszatérve a jelzőlámpákra - a zöld azt jelzi, hogy az út tiszta és biztonságos, nyugodtan tovább haladhatsz. Épp ezért a zöldet előszeretettel használják dobozaikon a gyógyszergyártók és a gyógyászati segédeszközökkel foglalkozó cégek.
Ugyanakkor a sötétebb tónus szorosan kötődik a pénz világához, így ezeket inkább a befektetésekhez használják.
A zöld színek jelentése: termékenység, szerencse, siker, megújulás, természet(esség), gyógyítás
Sárga
A sárga szintén a vidám, élénk színekhez sorolható. Ha meglátod, egyből a napfényre, a tavaszra és a derűre asszociálhatsz. Ugyanakkor fokozza az agyműködést is.
A színválasztás kiváló akkor, ha ételekkel szeretnél jó benyomást kelteni, ugyanis egészséges érzést kelt (gondolj csak például a banánra, a citromra vagy épp a kukoricára). A feketével kombinálva pedig rendkívül figyelemfelkeltő, így gyakran használják a reklámok (vagy épp például útlezárások) során.
Azonban a sárga a vidámság mellett egyfajta gyerekes, játékos viselkedést is sugall, így az üzleti világban nem túlságosan előnyös a használata.
A sárga színek jelentése: koncentráció, meggyőzés, báj, öröm
Fekete és fehér
A színelmélet szerint ugyan a fekete és a fehér nem szín, sokkal inkább egy árnyalat, mi az egyszerűség kedvéért mégis színként említjük őket. A fekete egyet jelent a gonosszal, a gyásszal és az elmúlással, ugyanakkor sokan a hatalom színeként is aposztrofálják.
A fehér ezzel szemben a tisztaság, a remény és a hit színe. Bár ez a kérdés kulturálisan is összetett, hiszen több országban - például Japánban, Kínában, és India bizonyos részein - a fehér jelenti a gyászt.
A fekete színt a reklámokban általában az eleganciával, luxus cikkekkel társítják, míg a fehéret a biztonsággal, a sterilséggel és a gyógyítással azonosítják.
A fekete színek jelentése: gonoszság, félelem, rejtélyesség, hatalom, gyász
A fehér színek jelentése: tisztaság, gyógyulás, béke, gyász
Mint láthatod, nem csupán a szavaknak, de a színeknek is rendkívül hatalmas ereje van. Ha szeretnéd, gyógyítólag hatnak, de akár féltékennyé, szenvedélyessé is tehetik az embert. Amennyiben te is szeretnéd megtapasztalni, milyen is az, ha játszol a színekkel, és az érzelmekkel, akkor látogasd meg valamely élményfestésünket és éld ki a kreativitásodat!