Megvan az az érzés, amikor rápillantasz egy festményre, és már tudod is, melyik stílus alkotóinak remekművét látod? Ha eddig rendre elvesztél a különféle izmusok és egyéb pemzlicifraságok szóbirodalmában, fellélegezhetsz! Legújabb cikksorozatunkban végigvesszük az összes festészeti stílust, hogy egyetlen ecsetvonásról felismerd őket!
Ezúttal a gótika ecsetvonásait elemezzük!
Gótika. Tanultál róla művészettörténet. Hogy nem ugrik be róla több dolog? Segítünk! K.K.K - vagyis költői kérdés következik: vajon miért van az, hogy amíg arra szinte biztosan emlékszel, hogy gyerekként milyen sorrendben kérted egymásra a fagyigombócokat, a sok-sok iskolai okosság valahogy elveszett a memóriád szövevényes labirintusában?!
Forrás: http://mek.oszk.hu/01900/01919/html/index1355.html
Gótika - hát mégis milyen név ez?
Természetesen olasz. Legalábbis az eredete. Giorgio Vasarinak köszönhetjük a kifejezést, ami nem pusztán egy festészeti stílus, hanem egy történelmi korszak is. Maga a név az olasz ‘gotico’ szóból ered, és barbárt jelent. A barbárok pedig úgy jönnek a képbe, hogy a 12-15. század között Itáliában honfoglalósat játszottak, aminek az itáliaiak cseppet sem örültek. Mindazonáltal a bumfordi betolakodók ihletadónak jók voltak: a középkor ezen időszakában az élet nem volt habostorta, nem csoda tehát, hogy a neve is erre utal!
Érdemes bevésni a kis szürke agysejtekbe, hogy a gótika nem pusztán a festészetre volt hatással, hanem a szobrászatra, a zenére, a táblakép-, az üveg és a könyvfestészetre is. Sőt, még faliszőnyegeket és arany csodatárgyakat is készítettek a gótika égisze alatt.
Nincs gótika társadalmi háttér nélkül
A 12-15. században a polgárság minden bizonnyal spenótot evett. Jó, talán nem, de az tény, hogy mint társadalmi réteg egyre erősebbé vált. Plusz, megjelentek a céhek is, és naná, hogy a festőknek is lett sajátja. Ami persze a szakmának jó hír volt, ugyanakkor az egyéni tehetség kibontakozásának már kevésbé.
Részben ez is volt az oka annak, hogy a középkori gótikus festők alkotókedvét nem elsősorban a kreativitásuk határozta meg, hanem a megrendelő kérése. A megrendelők pedig többnyire királyok, udvari- vagy egyházi személyek voltak. Nem meglepő tehát, hogy a gótikus festmények már-már túlságosan egyformák. Sebaj, legalább könnyű felismerni őket!
Forrás: http://szalon.arnolfini.hu/snk-jan-van-eyck-arnolfini-hazaspar/
Egy gótikus kép jellemzői
Ha a háttér arany, a megjelenített természeti környezet meglepően élethű, az ábrázolt alakok pedig úgy néznek ki, mintha valaki nyújtó bűbájt alkalmazott volna rajtuk, minden jel szerint egy gótikus képet szemlélsz. Ha ezen felül úgy érzed, hogy az említett személyek távolról sem olyan semlegesek, mint Svájc, hanem realista vonásaik árulkodnak a jellemükről, szinte biztosan gótikus alkotással van dolgod. De ha még ezek után is kételkedsz, tudd meg, milyen festéket használt az alkotó: ha olajfestéket, akkor nyert ügyed van!
Már csak néhány híres gótikus festő hiányzik a csokorból: Van Eyck, Giotto di Bondone és Váci János. Őket jegyezd meg!
Pemzli utóirat: ha valaki azt mondja Neked, hogy a gótika és a romantika fej-fej mellett fejlődött, az nem hazudik! Mindazonáltal a romantikus festészet egészen más, mint a gótikus. Igen, hamarosan arról is írunk majd!